INFORMATION Berlin – Die Sinfonie der Großstadt ist ein deutscher experimenteller Dokumentarfilm von Walter Ruttmann, der im September 1927 in Berlin uraufgeführt wurde. Der dokumentarische Film beschreibt einen Tag in der Großstadt Berlin, die in den 1920er Jahren einen industriellen Aufschwung erlebte, und gibt auch heute noch einen Einblick in die Lebens- und Arbeitsverhältnisse zu dieser Zeit. Ruttmann konzipierte seinen Film als dokumentarisches Kunstwerk, das die Großstadt Berlin als lebenden Organismus darstellen soll. Im langsamen Erwachen der Stadt, in der Hektik des Tages und im langsameren Ausklingen am Abend sah er eine Analogie zu einer Sinfonie und unterstrich dies im Filmschnitt. Für die damalige Zeit ungewöhnlich, setzte Ruttmann zahlreiche kurze Schnitte ein, um die Lebendigkeit und Hektik der Stadt plastischer werden zu lassen. Als einer der ersten sinfonischen Filme nutzte Berlin – Die Sinfonie der Großstadt die Ende der 20er Jahre entwickelte technische Möglichkeit, Filme exakt und in vielen kleinen Schnitten zu schneiden und wieder zu kleben. Auf diese Weise konnte auf die Möglichkeiten einer abwechslungsreichen Filmmusik mit filmischen Mitteln reagiert werden – und umgekehrt. Von Edmund Meisels Originalmusik zu dem Film ist nur eine Klavierfassung erhalten. - In den 1970er Jahren hatte zunächst der amerikanische Filmmusiker Arthur Kleiner eine Fassung der Meiselschen Vorlage für zwei Klaviere und Schlagzeug als Provisorium eingespielt. Der Komponist Günther Becker schrieb 1982 eine solche Version aus, deren 5. Akt nochmals von Emil Gerhardt überarbeitet wurde. - 1987 schrieb dann Mark-Andreas Schlingensiepen im Auftrag der Berliner Festspiele eine große Orchesterpartitur nach Meisel, die in der Berliner Waldbühne mit dem RIAS-Jugendorchester zur Aufführung kam und inzwischen beim Musikverlag Ries & Erler erschienen ist. Anschließend veröffentlichte Schlingensiepen eine weitere Fassung für 16 Instrumentalisten, die unter anderen auch vom Klangforum Wien unter seiner Leitung gespielt wurde. 1993 hat Timothy Brock mit dem Olympia Chamber Orchestra Berlin: Die Sinfonie der Großstadt neu vertont. (Diese Fassung liegt der DVD-Ausgabe von 1996 zugrunde.) - Anlässlich des 80-jährigen Jubiläums der Uraufführung haben das ZDF und ARTE 2007 eine neue Orchestrierung der Originalmusik bei Bernd Thewes in Auftrag gegeben. Thewes' Fassung klingt illustrativ-pathetischer als die von Brock. Sie wurde zusammen mit der restaurierten Fassung des Films am 24. September 2007 im Friedrichstadtpalast vom Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin unter der Leitung von Frank Strobel uraufgeführt. AUS WIKIPEDIA |
INFORMATION Berlin: Symphony of a Great City (German: Berlin: Die Sinfonie der Großstadt), alternatively translated as Berlin: Symphony of a Metropolis, a 1927 German silent film directed by Walter Ruttmann, and co-written by Carl Mayer and Karl Freund, is a prominent example of the city symphony genre. A musical score to accompany the film was written by Edmund Meisel. As a "city symphony" film, it portrays the life of a city, mainly through visual impressions in a semi-documentary style, without the narrative content of more mainstream films, though the sequencing of events can imply a kind of loose theme or impression of the city's daily life. This film represented a sort of break from Ruttmann's earlier "Absolute" films which were abstracts. Some of Vertov's earlier films have been cited as influential on Ruttmann's approach to this film, and it seems the filmmakers mutually inspired one another, as there exist many parallels between this film and the later Man with a Movie Camera. The film displays the filmmaker's knowledge of Soviet montage theory. Some Socialist political sympathies, or identification with the underclass can be inferred from a few of the edits in the film, though critics have suggested that either Ruttmann avoided a strong position, or else he pursued his aesthetic interests to the extent that they diminished the potential for political content.[3] Ruttmann's own description of the film suggests that his motives were predominantly aesthetic: "Since I began in the cinema, I had the idea of making something out of life, of creating a symphonic film out of the millions of energies that comprise the life of a big city." Berlin: Symphony of a Great City is largely an avant-garde film, and does not have a story or a plot. However, the events of the film are arranged to simulate the passage of a single day (simulated from an assemblage of film shot over the period of one year). Shots and scenes are cut together based on relationships of image, motion, point of view, and thematic content. At times, a sort of non-narrative commentary can be implied, as in edits that juxtapose workers entering a factory with cattle being beaten and driven into a corral. The five reel film is divided into five acts, and each act is announced through a title card at the beginning and end. One leitmotiv that is present in all of the acts, which largely connects them, is the theme of the train and streetcar. Much of the motion in the film, and many of the scene transitions, are built around the motion of trains and streetcars. According to Ruttman, a "hypersensitive film stock" was developed for use in this film, to solve lighting difficulties during night scenes. In 2007, a restored version of the film was shown with the fully reconstructed original score by Edmund Meisel. The premiere of this version took place at Berlin's Friedrichstadtpalast on September 24, 2007, with live orchestral accompaniment by the Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin. - A score by Timothy Brock was made for the film in 1993. FROM WIKIPEDIA |
INFORMATION Berlin, symphonie d'une grande ville un film muet de Walter Ruttmann (1927) Documentaire avant la lettre et "première œuvre d'art totale" du cinéma, un hymne constamment inventif et d'une extraordinaire beauté plastique à la capitale allemande et à sa vitalité, de l'aube à la nuit. Le train arrive en plein cœur de Berlin après avoir traversé des bois, des prairies, puis les faubourgs de la capitale allemande. Le jour se lève, les rues s'animent peu à peu. Le rythme du film est de plus en plus rapide, et la cité de plus en plus vivante. Après la pause de midi, l'activité règne de nouveau dans les rues, les bureaux, les usines. Le soir, les habitants se détendent tard dans la nuit, jusqu'à ce que le calme revienne enfin. Premières Issue du mouvement artistique de la Nouvelle Objectivité, Berlin, symphonie d'une grande ville est sans doute la première "œuvre d'art totale" de l'histoire du cinéma. Réalisée en 1927 par Walter Ruttmann, d'après une idée de Carl Mayer, cette symphonie en cinq actes et 24 heures rend hommage à la métropole allemande des années 1920, alors en plein essor. Walter Ruttmann voulait étendre sa longue expérience de réalisateur de courts métrages géométriques et abstraits (quelques-uns sont diffusés ce soir) à un "matériel vivant", afin de "créer une symphonie cinématographique à partir des millions d'énergies en mouvement présentes dans le mécanisme des grandes villes". Le film invente ainsi une virtuosité du rythme inédite en son temps, portant les arts visuels à leur apogée, notamment grâce au travail sur les cadrages, les trucages optiques et le montage. Son tournage bénéficie en outre de nombreuses innovations techniques, telle une pellicule plus sensible qui permet des prises de vues nocturnes. Mais la puissance de sa séduction repose aussi sur l'effet de réel, en nous plongeant dans un lieu et une époque irrémédiablement disparus. - Lors de la première, un orchestre de soixante-quinze exécutants interprétait en direct la partition d'Edmund Meisel, considéré comme le premier véritable compositeur de musique de films de l'histoire du cinéma. Il a conçu une œuvre en harmonie étroite avec l'image, où les sons soulignent ou suggèrent les rumeurs de la ville et les cadences des machines, l'agitation des citadins, les ambiances survoltées ou paisibles. L'ensemble forme une composition subtile où alternent sérénité et frénésie, mouvements de foule et scènes quasiment intimistes, à l'image et au son. PUBLIÉ SUR ARTE (2008) |